Vajon kinövi-e gyermekbetegségeit a 112-es?

Sürgős rendőri, tűzoltói segítségre van szükséged, esetleg a mentőket tárcsáznád? Lehet, csak még nagyobb lesz a kálváriád. A tények: a 112-es hívások újabban egy szombathelyi és egy miskolci call centerbe futnak be. Egyes tapasztalatok azt mutatják, hogy a hívások feldolgozása nem hogy gyorsabbá vált volna, inkább iszonyatosan nehézkes lett. De vajon mi ennek az oka?

Az ORFK által üzemeltetett 112 rendszere 0-24 órában arra hivatott, hogy

  • a mentésirányításhoz csak az intézkedést igénylő esetek érjenek el
  • akár egyszerre riasztható legyen a mentő, a rendőr és tűzoltó

Először is, ahhoz, hogy az adott call center operátora (összesen kb. 450-en vannak) rögzíteni tudja az esetet, szüksége van egy pontos címre (irányítószám, település, utca, házszám, ha van, akkor emelet és ajtó, valamint kapucsengő/kapukód), és a helyszín különös ismertetőjegyére.

Valljuk be, ha például egy baleset nem az otthonunkban következik be, hanem teljesen random egy nagyvárosi utcán, akkor elég kevés az esély rá, hogy pont egy olyan ház előtt állunk, ahonnan jól olvasható az utcanév és a házszám. Az értékes percek pedig csak peregnek… Bele sem merünk gondolni, hogy mindez mit jelent egy szívrohamnál vagy egy tűzesetnél.

Ugyan vezetékes telefonon keresztüli hívás esetén a 112-nél látják a földrajzi koordinátáidat, ez mobilos hívásnál csak akkor valósul meg, ha megvannak a kellően pontos cellainformációk. Ha nem áll a rendelkezésünkre, be kell diktálnunk a GPS adatokat. Ez az idén változni fog, hiszen az androidos mobilokon lévő AML-rendszer a GPS-koordinátákat automatikusan közvetíteni fogja a 112-es központba.

112-es operátorként az élet

Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy egy 112-es civil (!) operátor nem véletlenül az, aki. Az egyik legfőbb feladata és felelőssége az, hogy kiszűrje a kamu, vagy intézkedést nem igénylő (a hívások kb.70%-a) segélyhívásokat. A mentésirányítás nem az ő feladata, hanem az általuk kitöltött adatlap alapján a megyei műveletirányítási központoké.

A vonal túlvégén nem direkt húzzák az időt: a protokoll szerint járnak el, és ehhez szükségük van konkrét információkra (az eset címe, és rövid összefoglalója).

Hívásfogadóként már egy sima érettségivel is el lehet helyezkedni, ápolói, tűzoltói vagy rendőri gyakorlat nem szükséges hozzá. Ami a probléma részét képezi a szakemberek szerint.

Sokan úgy látják, hogy a 2017 év végére kiépült 112 rendszere nem elég hatékony, és nehezményezik azt is, hogy az operátorok nem rendelkeznek egészségügyi képesítéssel. Ráadásul a hiányos helyismeretük, és maga a többkörös rendszer is bőven okoz galibát főként félreértések formájában.

A rendőrség tavaly év végén 132 millió forintot kapott arra, hogy a rendszer fejlessze, elvileg erre fordítják majd a pénzt:

  • e-Call hívásfogadás infrastruktúra kialakítása
  • fogyatékkal élők számára biztosított alternatív segélyhívó csatorna korszerűsítése
  • az Automatikus Fejlett Mobil Helymeghatározó bevezetése
  • hatékonyságfejlesztés

A telefonálók sem szentek

A 112-es operátorok szerint a lakosság még mindig nem elég informált, azaz nem tudja, hogy nem közvetlenül a mentőket hívja például, így nem szükséges hosszasan ecsetelnie a történetet.

Néhány operátor egy kisokost is összeállított arról, hogyan érdemes viselkedni, ha a segélyhívót tárcsázzuk, és a mentőket szeretnénk kihívni:

  • Mutatkozz be.
  • Közöld, hogy pontosan milyen címen van a beteg, akihez a mentő kell (település, utca, házszám, ha van, akkor emelet és ajtó, valamint kapucsengő/kapukód). Ha könnyen összekeverhető nevű a település, akkor az irányítószám is hasznos.
  • Egyetlen rövid mondatban mondd el, hogy miért kell a segítség. Pl. “Egy idős ember rosszul van”, “Betegszállításra van szükség”, “A terhes testvéremnek fáj a hasa” stb. Ne kezdj bele a komplett kórtörténetbe, azzal a 112-es operátor nem tud mit kezdeni, azt majd a mentősnek meséld el.
  • Várd meg, amíg létrejön a kapcsolás. Ez jellemzően Budapesten és Borsodban kicsit lassabb szokott lenni, egyébként általában gyors. Éjjel is lassabb lehet, ha alszik a mentős ügyeletes és a csengés ébreszti fel.
  • Ha orvos vagy (akár kórházban, akár ügyeleten vagy háziorvosként), akkor is a fenti lépéseket kövesd és ne játszd a primadonnát. Az “Azonnal kapcsolja a mentőket, ne is kérdezzen semmit” hozzáállással az operátort akadályozod a munkájában és lelassítod az ügymenetet.

Szerintük a legnagyobb gond egyébként az, hogy a lakosságot nem készítették fel megfelelően a 112-es rendszer bevezetésére – amivel csak egyetérteni tudok, tájékoztatás ebben a tekintetben minimális volt csak, úgy tűnik, arra, hogy ne csak a lakosság életét tegyék biztonságosabbá, de az egyenruhások munkáját is egyszerűbbé, továbbra sem szívesen fordít nagyobb forrásokat az állam.

Szerinted is hibás, lassú és körülményes ez a rendszer? Valóban szükség volt a mentési lánc kibővítése? Van saját tapasztalatod? Írd meg!

Tetszett a cikk? Kérjük, értékeld!

3.4/5 5 értékelés
5 értékelésX
Hazugság! Dehogy is! Középszerű! Egyet értek! Nagyszerű!
20% 0% 40% 0% 40%
2018-02-01T13:51:32+00:00